نخستين زن فضانورد چين به فضا رفت
نوشته شده توسط : سهند كريم خاني

 

نخستين زن فضانورد چين به فضا رفت

با پرتاب فضاپيماي شنزو - 9 به فضا، نخستين زن فضانورد چيني به همراه دو فضانورد مرد چيني، به فضا رفتند.

بعدازظهر شنبه 27 خرداد و در ساعت 17:07 به وقت ايران، فضاپيماي شنزو - 9 به همراه موشك ماهواره‌بر لانگ مارچ 2اف، از صحراي «گبي» در شمال غربي چين، زمين را به سوي ايستگاه فضايي چين موسوم به تيانگونگ-1 ترك كرد. در اين ماموريت فضايي، براي نخستين بار يك فضانورد چيني به فضا رفت تا كشور چين سومين كشوري باشد كه پس از آمريكا و روسيه، به طور مستقل فضانورد زن به فضا مي‌فرستد.

ليو يانگ 34 ساله، افسر ارتش آزادي بخش خلق چين است كه پس از دو سال گذراندن دوره‌هاي آموزشي فضانوردي، توانست نام خود را به عنوان نخستين فضانورد چين جاودانه كند.

علاوه بر اعزام فضانوردان، از ديگر ويژگي مهم اين ماموريت فضايي، پهلو گرفتن فضاپيماي شنزو-9 به ايستگاه فضايي تيانگونگ-1 است كه در حال حاضر ايستگاه فضايي موقت چين محسوب مي‌شود. با انجام اين ماموريت، كشور چين نيز سومين كشوري است كه ايستگاه فضايي مخصوص به خود را در فضا دارد و مي‌تواند فضانوردان خود را به ايستگاه فضايي مخصوص به خود، ببرد.

«وو پینگ»، سخنگوی برنامه فضایی چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری در «جوکوان» گفت: در این مأموریت، فن‌آوری پهلوگیری دستی برای اولین بار آزمایش مي‌شود و فن‌آوری پهلوگیری خودکار را نيز مورد آزمایش بیشتر قرار می‌دهد. ما همچنين به طور كامل بررسی می‌کنیم که آیا «تیان گونگ-1» می‌تواند نیازهای فضانوردان در کارکردها و فن‌آوری مدیریت ايستگاه فضايي را برآورده سازد؟ به گفته وي، این اولین اقدام چين براي فرستادن وسایل و خدمه از زمین به ايستگاه فضایی است.

 
شنزو - 9 در كنار تيانگونگ - 1

 

 

 

 

قرار است در اين ماموريت 10 روزه، فضانوردان در تيانگونگ-1 به‌سر ببرند تا برخي آزمايش‌هاي علمي و پزشكي و سیستم حفظ حیات در آزمايشگاه را آزمایش کنند.

ايستگاه فضايي تيانگونگ-1 كه در سال 2011 به فضا پرتاب شد، قرار است تا سال 2020 تكميل و به ايستگاه دائمي چين در فضا تبديل شود. پيش از اين ماموريت، كشور چين توانسته بود نخستين فضانورد چيني را در سال 2003 به فضا بفرستد و پس از آن نيز در سال‌هاي 2005 و 2008، پنج فضانورد ديگر را به فضا فرستاد كه شامل اولين پياده‌روي فضايي نيز ميشد.

  

                                                            




:: موضوعات مرتبط: اخبار نجومي , ,
:: بازدید از این مطلب : 789
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: